MOGELIJKHEDEN

Hieronder zullen de mogelijkeden inclusief vanafprijzen benoemd worden. Het verschilt namelijk per auto hoeveel werkt een bepaalde mogelijkheid is. Op nieuwere auto’s zit namelijk een protectie tegen het herschrijven van de software, natuurlijk kunnen wij deze omzeilen en onze eigen software toepassen, echter zit hier wel meer tijd in en daarom zal de prijs dan ook iets stijgen. Staat er iets niet tussen en bent u toch benieuwd of het mogelijk is? Stuur dan een mail, een WhatsApp of bel ons!

Het is bij ons mogelijk om naast uw auto, ook uw camper, tractor, boot of vrachtwagen te laten chiptunen.

Stage 1 tuning / software optimalisatie (€299,-)
  • Bij een stage 1 tuning wordt het motormanagement programma in de ecu geherprogrammeerd. De auto wordt standaard afgeleverd met een afstelling die ruim binnen de veiligheidsnormen valt van de fabrikant. Dit motormanagement programma passen wij op maat aan en daarbij zorgen we ervoor dat de auto meer vermogen en koppel levert, en dat allemaal binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant.

  • Kortom, 100% veilig en meer rijplezier.

Stage 2 tuning / software optimalisatie (v.a. €475,-)

Bij een stage 2 tuning wordt er naast nieuwe software, ook nieuwe hardware in de auto geinstalleerd. Denk hierbij aan een andere luchtinlaat, een ander uitlaatsysteem, een aangepaste downpipe of een combinatie van een inlaat en een downpipe! Het is van belang dat na het installeren van een verschillende hardware opties de software in de ecu herschreven wordt. De ecu weet er namelijk niet vanaf als er een andere luchtinlaat is geinstalleerd. Door dit te combineren zijn grote vermogenswinsten te boeken, en tevens wordt er zo een unieke sound gecreeerd, wat zeker op zal vallen.

Pops & Bangs (v.a. €149,-)

Bijna alle personenauto’s hebben viertaktmotoren. Dit betekent dat de zuiger vier keer moet bewegen om vermogen op te leveren. Deze bewegingen worden ‘inlaat’ genoemd (het innemen van brandstof/luchtmengsel in de cilinder), ‘compressie’ (het verpletteren van het brandstof/luchtmengsel), ‘verbranding’ (de gecontroleerde verbranding van het brandstof/luchtmengsel) en ‘uitlaat’ (het afvoeren). Het is echter echt veel gemakkelijker te onthouden als zuigen, knijpen, knallen en blazen.

De ECU in uw auto regelt op welk punt in deze cyclus de bougie wordt ontstoken (ontstekingstijdstip) en hoeveel brandstof er op een bepaald punt wordt ingespoten, samen met een heleboel andere zaken. Het wijzigen van deze parameters wordt gewoonlijk ‘chiptunen’ genoemd (deze worden geoptimaliseerd bij een stage 1 chiptuning).

Pops en bangs kunnen worden bereikt door veel verschillende manieren van modificatie. De belangrijkste focus ligt op het wijzigen van de timing van de ontstekingskaart van de auto. Bij de meeste auto’s wil je dat de verbranding van de brandstof/luchtmix net na TDC (Top Dead Centre – waar de zuiger het hoogst in de cilinder zit) gebeurt. Dit betekent dat de zuiger nog maar net op weg is naar de bodem van de cilinder – een explosie op dit punt geeft hem een (vrij belangrijke) helpende hand om de zuiger zo snel mogelijk naar de bodem van de cilinder te dwingen. De exacte timing varieert van motor tot motor, maar zo wordt de ontsteking getimed om maximaal vermogen te produceren.

Pops en bangs worden gegenereerd wanneer een explosie in de uitlaat galmt. Dit is ofwel brandstof die de hete uitlaat raakt voordat deze explodeert, ofwel een explosie die eerder in het systeem plaatsvindt en door de uitlaat galmt. De meest voorkomende manier om dit te bereiken is door de ontstekingstijd te vertragen, zodat de brandstof/luchtmix later in de motorcyclus ontbrandt. Als de timing goed is, gaat de uitlaatklep open om gas – samen met klappen en knallen – te laten ontsnappen.

Dit geeft een auto een echte unieke racesound en tevens zorgt het ervoor dat de auto sneller op het gas geven reageert.

Versnellingsbak optimalisatie / DSG tuning (v.a. €275,-)

Hierbij wordt de versnellingsbaksoftware in de ECU uitgelezen. Deze software wordt daarna geoptimaliseerd en naar wens aangepast. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in de S-stand geen kickdown meer te hebben, of dat er in de S-stand niet meer automatisch op wordt geschakeld. Door de software te optimaliseren kan er gemiddeld 40% sneller geschakeld worden. Soms is het nodig om de automaatbak te tunen door het verhoogde koppel als resultaat van de stage 1 tuning. Dan wordt er met de versnellingsbakoptimalisatie voor gezorgd dat de oliedruk verhoogd wordt waardoor de automaatbak het nieuwe koppel probleemloos aan kan.  Een gemiddelde DSG-bak kan al probleemloos ongeveer 400 Nm aan.

 

DSG Tuning (stage 1) € 275,-
internal torque Inbegrepen
launchcontrol rpm Inbegrepen
shifting speed D+S+M upshift Inbegrepen
modified take-off Inbegrepen
Activate Launch € 149,-
DSG tuning (stage 2) € 449,-
Internal Torque Inbegrepen
Launch Control RPM Inbegrepen
Custom max RPM D+S+M Inbegrepen
Activate Launch Inbegrepen
Modified Take-off € 149,-
No upshift / downshift in Manual Inbegrepen
D+S+M upshift / downshift shifting speed reduced Inbegrepen
DSG tuning (stage 3) € 849,-
Internal Torque Inbegrepen
Clutch pressure increase (not on all sw versions) Inbegrepen
Activate Launch Inbegrepen
Launch Control RPM Inbegrepen
Modified Take-off Inbegrepen
D+S+M upshift / downshift shifting speed reduced Inbegrepen
No upshift / downshift in Manual Inbegrepen
Custom max RPM D+S+M
EGR wegschrijven (v.a. €99,-)

Voor minder vervuiling in uw motor en meer vermogen door een betere toevoer van koude lucht sluit u de EGR klep af!

Wat is EGR klep?

Een veelgebruikte manier om de NOx-uitstoot te verminderen is de uitlaatgasrecirculatie (EGR). Hierbij wordt een beheersbaar deel van de uitlaatgassen van de motor teruggevoerd naar de inlaatlucht. Meestal wordt een klep gebruikt om de gasstroom te regelen, en de klep kan desgewenst volledig worden gesloten.

Hoe werkt de EGR klep?

De EGR-theorie werkt door een klein deel van de inactieve gasuitlaat terug te sturen naar de cilinders van een voertuig, waardoor verwaarloosbare giftige stoffen in het milieu worden uitgestoten. Hierdoor wordt de verbrandingswarmte verminderd, maar wordt toch dezelfde hoeveelheid druk op deze zuiger uitgeoefend, terwijl de hoeveelheid overtollige zuurstof vóór de verbranding wordt verminderd. Enkele studies die zijn uitgevoerd op dieselmotoren tonen aan dat het aandeel van de uitstoot van lachgas zeker wordt verminderd door het gebruik van EGR, maar de concentraties van de rookdichtheid kunnen wel degelijk toenemen. Zo lijken er plussen en minnen te zijn, afhankelijk van wat voor u belangrijk is in uw specifieke voertuig Meestal recirculeert een motor de uitlaatgassen door ze van het uitlaatspruitstuk naar het inlaatspruitstuk te leiden. Dit ontwerp wordt externe EGR genoemd. Een regelklep (EGR-klep) binnen het circuit regelt de gasstroom en de tijdstippen daarvan. Sommige motoren hebben een nokkenas met een relatief grote overlap, waarbij zowel de inlaatklep als de uitlaatklep open zijn, waardoor het uitlaatgas in de cilinder wordt opgevangen door het niet volledig uit te stoten tijdens de uitlaatslag.

EGR-verwijdering?

Hier bij YS-Performance hebben we een zeer geavanceerde oplossing voor EGR-verwijdering. De kleppen kunnen verstopt raken door koolstofafzetting, waardoor ze defect raken of blijven steken, waardoor er foutcodes ontstaan en het voertuig niet goed loopt. Onze softwareoplossing om de EGR-klep uit te schakelen is een eenvoudige en effectieve methode om het rendement van uw motor te verbeteren.

Voordelen van EGR-verwijdering?

Moderne motoren recirculeren een deel van hun uitlaatgassen terug in de motor met als doel de uitstoot te verminderen. Dit is het belangrijkste voordeel van het EGR-systeem. Het nadeel is dat uitlaatgassen die koolstofafzettingen bevatten, door de tijd heen voortdurend door de motor worden gerecirculeerd, waardoor er een opeenhoping van koolstofafzettingen in het inlaatspruitstuk enz. ontstaat. Deze afzettingen dragen soms bij aan het uitvallen van het EGR-systeem zelf. Vervanging van EGR-kleppen kan duur zijn en bij motoren met een hoge kilometrage kan de voortdurende opbouw van koolstof uiteindelijk leiden tot totale uitval van de motor. Het verwijderen van het EGR-systeem door het afzetten van de uitlaatgasinput en het herprogrammeren van de motormanagement-ECU leidt tot lagere motortemperaturen, een betere gasrespons en zuinigheid en kan ook de levensduur van de motor verlengen door het verminderen van olievervuiling en koolstofafzetting.

 

V-max / Decat / DPF-off / GPF-off (v.a. €75,-)

Wordt uw auto geleverd met een 250 km/h snelheidsbegrenzing? Deze verwijderen wij moeiteloos. Tevens is het mogelijk om een snelheidsbegrenzing toe te voegen op elke gewenste snelheid (denk aan bedrijfsbussen etc.)

Heeft U de katalysator verwijderd of leeggehaald van uw voertuig? En brand nu het motorstoringslampje? Wij schrijven de 2e lambdasonde uit de software waardoor de auto geen motorstoring meer geeft zonder katalysator.

Roetfilter verwijderd? Een ander woord  voor een roetfilter is DPF (bij diesel) en GPF (bij benzine), deze schrijven wij uit de motorsoftware zodat U geen last heeft van irritante motorstoringen.

 

VCDS / VAG-COM inleren of uitlezen (v.a. €49,-)

Met behulp van VCDS (eerder VAG-COM) kunnen na tijd nog verschillende opties ingeleerd worden in auto’s. Ook is hiermee de werkelijke km-stand te achterhalen en zijn foutmeldingen en storingen precies uit te lezen en weg te schrijven.